Hei,
Mange har skrevet svar på innlegget om at Oslo trenger vaktskifte, og etterlyser hva SV mener om eldreomsorg. Den utfordringen tar jeg imot med glede! Her legger jeg fram SVs tipunkts plan for en bedre eldreomsorg. Skriv ut og heng opp på veggen!
1. Få opp lønna!
De ansatte er eldreomsorgens viktigste ressurs. Bedre tjenester krever flere hender, og SV vil derfor arbeide for å heve lønnen til lavtlønte ved kommunale lønnsoppgjør. På den måten beholder og rekrutterer vi folk, samtidig som det bidra til likelønn, siden mange kvinner jobber i lavt lønnede omsorgsyrker.
2. Økt grunnbemanning
Det må ansettes mange flere i eldreomsorgen for å sikre en god eldreomsorg i framtida. SV vil initiativ i kommunene til en gjennomgang av bemanningsbehovet i helse- og omsorgssektoren, og foreslå økning av grunnbemanningen der det er nødvendig.
3. Rett til heltid – større stillingsbrøker
Små deltidsstillinger er en viktig årsak til stress og misnøye for de ansatte. I tillegg bidrar det til utrygghet og manglende kontinuitet for brukere og pårørende. Rundt 100.000 jobber i dag ufrivillig deltid. SV ønsker derfor en lovfestet rett til heltidsstilling. På den måten kan vi få frigjort mange tusen årsverk innen helse og omsorg som vi trenger i årene fremover. Lokalt skal kommuner og sykehus vedta konkrete handlingsplaner for hvordan de skal fylle opp stillingsprosenten til de som jobber ufrivillig deltid.
4. Likestille skift og turnus
SV vil arbeide for likestilling av tredelt turnus og helkontinuerlig skift. Det er fordi de som jobber i tredelt turnus arbeider om lag to og en halv uke mer i året enn de som jobber helkontinuerlig skift – noe likestillingsombudet mente var lovstridig allerede i 1995.
5. Etter- og videreutdanning – bedre kvalifikasjoner
I dag er 1/3 av de ansatte ufaglærte. Det må derfor lages konkrete etter- og videreutdanningsprogrammer for ansatte i omsorgsyrker i alle kommuner og i staten. Ufaglærte bør få tilbud om å bli kvalifisert omsorgspersonell. SV vil at kommunene skal utstede en læreplassgaranti slik at de som i dag har begynt utdanningen som helsefagarbeider er sikret at de får fullført sin utdanning om 4 år.
6. Økt rekruttering
Flere vil trenge omsorg og vi har derfor behov for at flere velger omsorgsyrket i framtida. På ungdomsskolen bør elevene få informasjon om hvilke utdannings- og karrieremuligheter det finnes innenfor ulike omsorgsyrker. SV vil arbeide for at fagskolene for helse- og omsorgsfag skal få likt tilskudd som tekniske fagskoler for å øke rekrutteringen.
7. Bedre legedekning i sykehjem
De som bor på sykehjem er i dag eldre og sykere enn de var for få år siden. Behovet for kvalifisert medisinsk personell generelt og leger spesielt, har derfor økt. SV har tidligere foreslått at det skal være en nasjonal minstenorm for leger ved sykehjem. Derfor vil det nå bli utarbeidet kriterier for lokal normering av legedekning.
8. Kortere arbeidstid for eldre arbeidstakere
SV vil ha kortere arbeidstid for seniorer (6-timersdag) for å få flere til å stå lenger i arbeid. SSBs arbeidskraftsundersøkelse fra juni 2006 viser at over halvparten av seniorene ønsker å gå av med pensjon før fylte 67 år, men kortere og mer fleksibel arbeidstid sammen med å bli sett på jobben nevnes som de to viktigste faktorene for å stå lengre i arbeid.
9. Bedre samarbeid mellom nivåene i helsetjenesten.
Manglende samarbeid mellom sykehus og kommunene er et stort problem i helse- og omsorgssektoren. Mange føler seg som kasteballer. SV vil presse på for å få til endringer som sikrer tverrfaglighet, geriatrisk kompetanse og et mottaksapparat i kommunene som hindrer eldre i å bli kasteballer i systemet.
10. Retten til å si ifra – varslervern
92 prosent av ordførerne mener at tilbudet er godt eller meget godt – bare 46 prosent av de ansatte i eldreomsorgen mener det samme. SV er opptatt av at ansatte, brukere og pårørende skal bli hørt. Pårørendekontakter, brukerutvalg, jevnlige undersøkelser blant brukere, pårørende og ansatte, varslertelefoner og et bedre lovverk er eksempler på initiativer som kan tas.
Vennlig hilsen Kristin

51 kommentarer In " SVs ti punkter for en bedre eldreomsorg "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
august 24th 2007 at 12:15 pm
Stem FrP
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 12:42 pm
“- Jeg vil ha et norsk eksempel på reduksjon av utslippene fra biltrafikken i en norsk by, der folk er blide og glade og sitter på bussen og leser aviser og koser seg, sa hun.”
Dette sitatet fra landsmøte minner meg om en vits fra 60-åra som går sånn:
Taler: -Kammerater!! Etter “revållesjon” skal vi eta laks og jorbær hver dag!!
Dame fra salen: -Jeg liker ikke laks og jorbær.
Taler: -Kammerater!! Etter “revållesjon” skal vi eta laks og jorbær hver dag enten vi liker’e hell ikke!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 3:31 pm
kristin !!!!
kommer de eldre først på 11.plass ?????
du bevilger alt til lønn og drift….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 3:49 pm
Politikere er ved kommune- og
stortingsvalg så veldig rike og har kolossalt mye penger. Tør vi nå stole på alt dette dere kommer med. Eller er det bare floksler ?
La oss se at dere klarer å få dette til. Dere får ikke flere sjangser !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 3:54 pm
Jaså Kristin? -Du har smugkikket i programmet til FrP nå?
Jaja, bedre sent enn aldri.
Du Kristin, -hvorfor stoler jeg rett og slett ikke på deg, -at du vil gjennomføre dette? Kan du forklare meg det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 3:56 pm
Ikke glem at det er valg!
Hvorfor har det ikke skjedd noe på landsbasis den tiden dere har sittet med makten?
Valgflesk har vi hørt før.
GJØR NOE OG IKKE BARE LOV!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 4:34 pm
Hei! Jeg er mann og er utdannet hjelpepleier. Jeg har hele tiden fått høre at jeg som mann i dette yrket har fordeler med at jeg har tatt denne utdannelsen, at jeg har mye lettere for få og jobb osv. Dette er er bare løse ord. Dere sier at dere vil ha inn menn i yrket, men hvorfor får en ikke fast jobb da?. Jeg syntes at dere må prioritere oss menn som tar utdannelsen og gi oss fast jobb siden dere så gjerne vil rekrutere menn inn i yrket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 5:06 pm
Jeg har i sommer jobbet som pleieassistent ved et geriatrisk sykehjem og jeg er veldig enig i at denne arbeidsgruppen trenger et løft. Jeg har hatt litt forskjellige jobber, men aldri noen som har vært så krevende fysisk og psykisk. De eldre tilbringer dagene sine med å sitte i en stol og stirre i veggen. Vi har ikke tid til å snakke med de og forbedre trivselen. Svært mange er deprimerte og mistrives.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 5:48 pm
Man skulle tro dette var en oppsummering fra et fagforeningsmøte for arbeidstakerne i HelseNorge. Hvor er forslagene som direkte ivaretar og forbedrer de eldres kår? Var de ikke viktige nok til å komme på topp 10 lista? Som det ble sagt på TV forleden – innsatte i fengsler har flere rettigheter. Det er en skam at alle eldre ikke har enerom. Det er en skam at de ikke kommer seg ut og luftet seg daglig. Det er en skam at de får en dusj en gang i uka. Når det passer retorikken haler dere frem at Norge er verdens beste land å bo i. Ja sammenlignet med mange andre har vi det godt men du verden så ofte jeg sitter med inntrykket at vi får svært lite ut av alle pengene vi har. Du var villig til trekke deg for barnehagesaken (noe du pratet deg bort fra. Hvorfor er det politikerforakt mon tro?) Skal du trekke deg dersom dere ikke innfrir disse 10 punktene da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 8:00 pm
Det er greit med eldre poletikk, men hva hvil du gjøre for de single sin sak ( 20-40 år). Lest gjennom alle partiprogrammene i min kommune. Står ikke nevnt med ett ord i noen av dem. Har sjekket møteprotokoller i kommunestyret 05-06, ikke ett eneste forslag/inspill. Er det rart velgeroppsluttningen i den gruppen er lav?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 8:25 pm
Hei!
Vet ikke om du leser dette.Uansett, dine partifeller i Oslo fikk stemmen min i år. Ønsker deg lykke til videre i valgkampen og håper at SV får ordføreren i Oslo. Om du treffer Haga, hils henne og si at hun har det vakreste smilet i norsk politisk historie. Det sies at det det er forurensing som varmer kloden. Det tror jeg ikke. Kloden varmes opp hver gang Haga smiler:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 8:28 pm
Ja, det blir omtrent som da vi ble lovet barnhageplass til alle, hvis ikke
“går” du av.
Fikk ikke, gikk ikke.
Far til 3
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 9:09 pm
Festlig med legedekningspunktet. Tradisjonen flere steder er ofte at legen som har ansvaret for sykehjemspasientene, er en privatpraktiserende allmennlege som har gått av med alderspensjon, men altså tar seg en bijobb i pensjonisttiden og tjener litt på si. Det er hva som tilbys pleietrengende gamle, syke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 24th 2007 at 9:39 pm
Jeg lurer bare på hvordan du har tengt å finansiere lønnsløftet?. Det er vel vi skattebetalerne som må punge ut igjen. For STATEN kan jo ikke bruke mere penger, for da blir det jo inflasjon. Grunnen til at det står så dårlig til, er at pengene som bevilges ikke kommer frem til sykehjemmene, men de brukes til å pynte på skrantende kommunebudsjetter. Hvis dere hadde øremerket pengene så hadde dere sikkret at de kom fram dit de var tiltengt. Jeg begynner å bli møkk lei av å høre de respektive sittende regjeringer skryte over hvor mye mere penger de har bevilget enn den regjeringen som satt før dem, faktum er at forholdene ikke har bedret seg de siste 30 år, det er pussig at de områdene som STATEN i hovedsak har ansvaret for ligger 30 år etter. Jeg begynner faktisk å lure på om private tjenester i helse/ omsorg er en god ide. Faktum er at det nesten ikke kan bli værre enn det er nå, og nå er det det offentlige som styrer dette. Det er rammebetingelsene som ikke holder mål. Jeg tror dere må få oppdatert den malen dere benytter for å regne ut hva det koster å drive ett sykehus/ sykehjem i ett år, slik at dere kan få et mer nøyaktig driftsbudsjett når dere skal bevilge penger. Får man 300 mill for lite til å drifte et sykehus i ett år, så blir det vanskelig å gå i balanse ved årskiftet. Vil bare også nevne at STATEN går Reiten en høy gang når det gjelder grådighet.
Fortsett i samme leia, så bor vi alle i Sverige om noen år, da har ikke vi vanlige folk råd til å bo her lengre!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 5:39 am
Hei Kristin!
Fin skissering av viktige grep SV vil gjøre med eldreomsorgen. Jeg synes SV slår litt for dårlig tilbake på argumentene om konkurranse og “valgfrihet” mellom kommunalt og privat. En ting jeg ALDRI har hørt en riks politiker fra SV si er det at private vil ( etter samfunnsøkonomiske modeller) aldri etablere seg i utkantstrøk og på små plasser. Dette fordi etterspørselen etter tjenesten ikke er stor nok til å skape god nok profitt. Dette betyr en valgfrihet for de som bor sentralt og muligens en massefraflytning fra distriktene som vil føre med seg press på boligmarkedet osv osv.. Dette er et argument SV ikke bruker. Hvorfor ikke?
Jeg synes også det er viktig å få med seg “stoppeklokke” aspektet. Private jobber etter stykkpris. Denne stykkprisen er satt slik at tilbudet har liten fleksibilitet. Derfor stoppeklokke for å overholde pengesummen som er satt som stykkpris. Varme og omsorg kan nemlig ikke måles og settes en pris på og siden behovene ofte varierer vil dette skape problemer i et privat marked? stemmer ikke dette???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 11:04 am
Du har tydeligvis ikke lest særlig godt de innleggene som liksom skal legge de 10 punktene til grunn. Forståelig! Det var ikke mange positive innlegg om din innsats. Man blir liksom litt lei, ikke sant? Motto er visst “flere hender i eldreomsorgen”. Men kvalitet er det bare Frp som forstår seg på. Mitt forslag til denne regjeringen er: spør Fremskrittspartiet! Det er bare dem som forstår seg på folks hverdag. Det kreves kognitive evner til å ha blitt et så populært parti. Dette kommunevalget kommer til å gi deg og din regjering bakoversveis. Og det, er i motsetning til dine til tider flåsete bemerkninger, ikke ment å være det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 12:13 pm
Alt skal altså bli så mye bedre – hvilken overraskelse
Men dere løser ikke noe grunnleggende problem, men bare lapper videre på
det som hittil har fungert svært dårlig. På et eller annet tidspunkt i den
evigvarende lappinga, må man bare innse at helt andre system må legges til
grunn.
Vårt demokrati fungerer dårlig. Et parti kan ikke velge den beste løsningen
hvis denne kommer fra et annet parti. Et parti utsetter mye heller folket for
skade, enn å skade sin egen sjangse til makt. Vårt demokrati fungerer dårlig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 11:07 pm
Mine foreldre er pensjonister,de trekkes 25000 av pensjonen fordi de er gift. Hva er egentlig meningen med å straffe eldre mennesker som bor sammen, økonomisk ?
Dette burde snarest komme på kjøreplanen i valgkampen, mange pensjonister er særdeles misfornøyd med dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 25th 2007 at 11:41 pm
Kristin sine 10 rŒd er bare bullshit, Norges dŒrligste finansminster. Eneste hun tenker pŒ er mere skatter og avgifter, derfor stemmer en FRP. PŒ tide Œ la FRP styre landet ogsŒ, kan ikke bli verre enn det er nŒ og v¾rt tidligere. Herme gŒsa som kopierer FRP. Du skal v¾re glad du har mange byrŒkratier som jobber under deg, som kan jobben sin imotsetning til deg. Bruk mere av oljefondet, skal vi spare oss fant ? Bygg mere veier, bruk billige utenlandske arbeidskraft fra Polen til Œ bygge veier. Pr¿v Œ kj¿r fra Oslo til Stavanger med bil, sŒ skal du se hvor mye svinger og dŒrlige veier det er, det er en skam at Norge ikke har bra veier. Min stemme gŒr i Œr til FRP !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 12:05 am
Jeg skrev litt om dine 10 bud. Og håper at noen vil ta tak i det…ta tak i det altså, ikke bare snakke om det. For man må satse mer enn hittil…
http://www.vgb.no/133...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 12:08 am
Hei Kristin!
Har lest SV’s “10 punkter om en bedre eldreomsorg.” Jeg lurer på hva du mener i punkt nr. 8, – der du skriver om kortere arbeidstid for eldre arbeidstakere. Hva menes med “eldre” arbeidstakere i denne sammenheng?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 1:10 am
Kj¾re dere som klager pŒ at K H tenker pŒ de som utf¿rer tjenestene – det er jo dem en polititker kan pŒvirke. K H kan jo ikke vedta noe om deres bestem¿dre, da de ikke er ansatte, og derfor ikke kan pŒvirkes politisk.
Og det at de ansatte har gode kŒr er jo en veldig god begynnelse for at selve tjenstene skal utf¿res godt, tror dere ikke det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 1:13 am
Det er valgkamptid og det er dessverre den eneste tiden på året (hvert fjerde) hvor dette spørsmålet blir aktualisert med alle tåpelige forslag som blir arkivert til neste gang det er valg.
I den forrige regjering Stoltenberg var det – såvidt jeg har brakt i erfdaring – 11 statsråder som hadde privat sykeforsikring for å unngå køene. Hvor mange er det idag, fru finansminister – og – hvem betaler forsikringene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 1:29 am
Susguri. Du har null peiling på det du driver med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 1:31 am
Dette er et idiotforum.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 2:54 am
Til ditt pkt. 3; sitat: “SV ønsker derfor en lovfestet rett til heltidsstilling.” sitat slutt.
Det er faktisk lovfestet, men loven gjelder kun for private arbeidsgivere og ikke det offentlige. Trengs ikke noen ny lov her seddu – det er bare å la loven gjelde for alle arbeidsgivere – og da mener vi ALLE.
I tillegg er det ikke bare i dette spørsmålet dette at offentlige etater og deres byråkrater er unntatt fra diverse lover og forskrifter som gjelder for meg og hvermansen. Jeg kan nevne i haugevis. Hva med straffeskatt på 60% av stipulert inntekt? (Stipulert betyr at det er en eller annen som etter skjønn setter opp dette tallet) Hvilket firma har lov til å foreta seg slikt? Så blir det kombinert med inndrivingsmetoder som fører til at en som skylder 105.000 virtuelle kroner mister både hus og inntektsgrunnlag.
Hva med at en eller annen offentlig ansatt gruppeleders skjønn skal avgjøre om du har tak over hue i neste måned?
Hva med at gjeldsordningsloven ikke gjelder overfor offentlige instanser som kemner, statens innkrevingssentral og dette kontoret som ligger i veikrysset på Finnmarksvidda? (ikke uten grunn at det er lagt dit – unngår noen voldsepisoder på den måten) Såkalt gjeld som er skjønnsberegnet og stipulert av en eller annen som er dradd inn fra gata og gitt 14 dagers kurs i saksbehandling og følgelig ikke vet hva forvaltningsloven er i det hele tatt.
Jeg kan fortsette i det uendelige. Det minner meg om et samfunn som hverken du eller jeg setter pris på ut i fra historiens erfaringer.
Men tilbake til dette med prosentstillinger; Jeg kan ikke begripe at det skulle være så inni helv… vanskelig å pålegge ALLE arbeidgivere å følge en lov som skal ivareta alle arbeidstakere og deres trygghet. En god venn av meg som er utdannet sykepleier jobbet i 5 ulike prosentstillinger hvorav 3 var vikariater. Det er jo organisert sludder og vas når Norge skriker etter kompetanse på dette området.
Dere forstår fa.. gale meg ikke at når noen blir unntatt fra lovverket så er vi ute på farlige veier og konsekvensene blir deretter.
“Lovfestet” rett til heltidsstilling er jo bare en selvfølgelighet innenfor et område der Addecco rekrutterer og leier ut arbeidskraft til 3 ganger prisen av det en fast ansatt ville kostet. De klarer å hoste opp gode medarbeidere de, men de er underlagt og ikke unntatt fra lovverket.
Min gode venn fikk etter 5 år i faget omsider en fast stilling – så lenge den varer. Det er jo avhengig av budsjettene må vite – ikke behovene.
MVH
Kjell G Offerdal
E-post: kjelloff@broadpark.no
PS: Ja – også jeg synes Grünerløkka er en god plass å bo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 10:39 am
Jissus ja…Du har fått noen prioriteringer om bakfoten, Kristin. Med rett til heltid som første prioritering vil det tvinge seg frem en økt grunnbemanning og en økt faglig kompetanse. Et punkt som også er kandidat til førstepunktet er likestillingen mellom tredelt turnus og døgnkontinuerlig skiftarbeid. Jeg arbeider i tredelt turnus (75 prosent), mannen i døgnkontinuerlig skiftarbeid (100 prosent)…Harn tjener mer og jobber mindre en meg! Jeg har tre-årin høyskoleutdanning med tilhørende studielån…Han videregående og ingen lån. Man kan jo selvfølgelig argumentere med at det her er våre private valg. Og jeg kan nok være delvis enig i dette. Men ubalansen her er umulig å overse og kjennes godt i vår hverdag. Min uviktige yrkesgruppe (sykepleiere) lønnes rett og slett ikke for ønsker om heltid eller arbeidstider døgnet rundt! Vi har det for så vidt mye bedre her i Norgen enn i mange av våre euopeiske nabolender men er det godt nok! Ikke for oss og ikke for våre pasienter som blir flere, eldre og sykere for hver dag som går.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 11:08 am
Hei Kristin,
For det første har jeg ingen tro på deg eller dine likesinnede i regjeringen.
Her vil jeg kommentere dine 10.
1)
De fleste som jobber i i lavt lønnede omsorgsyrker er kvinner. Ikke bare der men også i andre Statlige yrker. Om dere vil arbeide for å heve lønnen til disse gruppene er veldig fint MEN det er en utopi. Akkurat det samme som at dere skal ta bort fattigdommen i Norge. Det vil alltid være noen som har mindre betalt enn andre.
2)
Som nr.1 så handler det om lønn. Jeg anbefaler deg til å jobbe 7-14 dager i eldreomsorgen for selv se hvor tøft det er. Ta kveldsvakter også.
Hvorfor på død og liv importere arbeidskraft fra U-Land for å dekke våre behov? På den måten raserer du landet de kommer fra. En annen ting. Vi har mer enn nok mye landsmenn fra land med Islam som religion.
3)
Lovfesting? Først vil jeg ha en lovfesting på at de eldre får en verdig eldromsorg.
4)
Vet ikke nok om det
5)
Er det staten som skal betale?
6)
Det handler kun om lønn!
7)
Her handler det om økonomiske bevilgninger og rammevilkår. Penger, penger, penger. Su sitter jo på pengesekken, gi mer…
Politikere kan trekke seg tilbake som pensjonist etter 12 år på stortinget, og da med fult opptjent pensjon. Hvorfor gjør du ingenting med de statsansatte? Pensjonist når de er 57 år???
9)
Har ingen peiling på dette, jobber ikke i eldreomsorgen.
10)
Her igjen handler det om penger. Skal man få det godt koster det penger. Gi mer penger til eldreomsorgen
Som avslutning. Hvor mye koster SV sine planer og hvem skjal betale?
Du får ha lykke til i valgkampen men min stemme går til oposisjonen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 12:33 pm
Som kjent betyr ikke valgløfter noe som helst for Kristin, hvorfor skulle vi bry oss med annet hun sier? Tillit er ikke noe man har, det må fortjenes, og dessverre må jeg si at Kristin ikke fortjener min tillit
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 2:30 pm
Som så mange ganger før blir vi servert gode visjoner for eldreomsorgen.
Flotte visjoner kristin.
Kall meg gjerne vulgær og tvangsinnmeld meg i FRP, men jeg nekter likevel å tie stille om at det er HANDLING som til sist blir det vi bedømmer deg og dine politikker-kolleger etter når status skal gjøres opp etter endt stortingperiode.
Bondevik
kom også med mange vakre ord, men leverte oss i helsevesenet bare tarvelighet og simpelhet på grensen til ondskap. Jeg velger å kalle det kjiphet.
En sånn pratmaker må ikke noen på venstresiden ende opp som.
Da er nasjonen fortapt til FRP.
Folket lar seg ikke lenger avspise og lure med tyting og tomme løfter.
Det var bare før det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 4:08 pm
privatisering av helsevesnet er det som tjener pasientene/folket best, saann som vi har her i USA,jeg har et megetgodt kjennskap til begge systemene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 7:25 pm
Håper virkelig dere klarer å innfri disse ti bud!! Orker snart ikke høre ett ord til om eldreomsorgen…det er handling vi trenger!! Fra jeg startet som hjelpepleier for 15 år siden, har det bare gått èn vei….rett ned!! Bemanningen er kraftig redusert, mens de eldre er sykere enn de noen gang har vært. Da jeg begynte i eldreomsorgen gikk faktisk de gamle inn på sykehjemmet for egen maskin, bærende på sine kofferter. Idag blir de levert av ambulanse liggende på en båre!
Ingen innen for mitt yrke hadde klart seg økonomisk hvis de skulle arbeidet kun på dagtid. Det er tilleggene som gjør at vi tjener penger. Vi jobber annenhver helligdag, ferie kan vi ikke ta ut i forbindelse med jul eller påske…det betyr null jule- eller påskeferie for de som ønsker det.
Under disse omstendighetene vil jeg aldri anbefale noen til å få seg jobb innen eldreomsorgen. For at omsorgen skal bli bedre, MÅ arbeidsforholdene og lønna rettes på. Betyr det at jeg må betale et par hundre kroner til i skatt i mnd., ja, da er jeg villig til det!! (Og jeg tjener ikke mye fra før!!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 10:44 pm
Ja, løftene ser jo flotte ut. (Som alle andre løfter avgitt av denne regjeringen)
Men så var det “garantien” da???
Jens Stoltenberg har personlig gått ut med definisjonen på et “politisk løfte” og sier klart at det er IKKE å betrakte som et løfte medmindre det ledsages av en GARANTI!!!
Så hvor er garantien, Kristin? Hvorfor skal vi tro noe mer på dette enn dine forsikringer om å gå av dersom man ikke greide å skaffe 100% barnehagedekning?
Jeg har ennå ikke sett en politiker og/eller byråkrat som stilles til ansvar for sine løfter, meni det minste kan vi reagere i valg. Vi tror rett og slett ikke på deg! Ei heller på de øvrige partiledere i denne valgkampen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2007 at 10:49 pm
Men i Grünerløkka bydel i Oslo (der du bor) har SV vært det partiet som har vært ivrigst på å legge ned sjukehjemsplasser. Kanskje du kunne be lokallaget ditt skjerpe seg?
Hilsen
Gudmund Dalsbø
Rødt Grünerløkka
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 9:53 am
Kristin Halvorsen: Hvem er det du tjener som finansminister?
Er det folket – eller er det globalistene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 10:16 am
Det blir vel med satsingen pŒ eldreomsorg som det ble med varm skolemat, full barnehagedekning og oppjusteringen av tollfritaket, tenker jeg. Hva med Œ innfri noen av de gamle l¿ftene dine f¿r du begynner Œ love nye ting, Kristin?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 1:21 pm
Skift/turnus-saken må du løse i statsbudsjettet for 2008. Det er kun regjeringen som kan gjøre noe med dette, og det vet du godt. Pinlig dersom dere ikke får avsluttet denne diskrimineringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 1:41 pm
Veldig mye bra her, men nå er det på tide å gjøre noe konkret med likestilling mellom skift og 3 delt turnus. SV er nå i posisjon, og da er spørsmålet mitt : Når skal helkontinuerlig skift og 3 delt turnus likestilles?? Som det sies i bloggen sa likestillingombudet allerede i 1995 at forskjellen var lovstridig, når vil SV gjøre noe med dette
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 2:29 pm
Fine ord fra SV – i en valgkamp, men når kommer det noe konkret ut av alle disse valgløftene?
Norge har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden, med kvinneyrkene følger lavere lønn, mindre mulighet til heltidsarbeid, flere midlertidige stillinger og mer belastende arbeidstidsordninger.Likelønn
løses ikke gjennom forhandlinger, Stortinget må på banen og sette av penger på statsbudsjettet til et særskilt lønnsløft for sykepleiere og andre med 3 – 4 års høyskoleutdanning, og som jobber i offentlig sektor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 3:47 pm
Alt skal altså bli så mye bedre – hvilken overraskelse
Men dere løser ikke noe grunnleggende problem, men bare lapper videre på det som hittil har fungert svært dårlig. På et eller annet tidspunkt i den evigvarende lappinga, må man bare innse at helt andre system må legges til grunn.
Vårt demokrati fungerer dårlig. Et parti kan ikke velge den beste løsningen hvis denne kommer fra et annet parti. Et parti utsetter mye heller folket for skade, enn å skade sin egen sjangse til makt. Vårt demokrati fungerer dårlig.
(PS: Dette innlegget ble sensurert i går. I dag er jeg innlogget, så får vi se om det er like enkelt å sensurere. Etter mitt syn burde man ikke stemme på partier som ikke tåler andre meninger enn sine egne.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 9:36 pm
Hva kommer dette til å koste?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2007 at 11:09 pm
Eg er hjelpepleiar og våre det siden 1980 og eg har siden eg var 18 våre sv velger men nå trur eg det er slut ;jober i Trondheim kommune som er styrt av sv og ap Eg jober i den komunale vikartjenesten og er mye rundt i hjemesykepleien og eg må sei at det ikkje srtår bra til!! Kan nevne høgt sykefravær små stillinger og et stort arbeidspress og det er ikkje derre politikere som møtter mennesker som sitter og venter på dagens høydepunkt nemlig hjemesykepleien som kommer i 10 min for å si hei kos går det har du tadt medesinen !!!! Nei nå må eg gå trivelig å sjå deg men eg har ikkje tid har 10 stykk mellom 8 og 10 og du har berre 10 min på lista mi !!!! Er det verdig Kristin ?? Eg som trufast sv velger kommer ikke til å stemme på derre;som i år som sist slår om derre med store ord og om tall vi ikke forstår Vi gammle sv velgere er lei av et sv som dilter etter ap og skjeller ut frp høyre krf v osv Vær så snill å gå i dok sjøl OG så et hjertesukk ikke kall hjelpepleier yrket et kvinneyrke !!! eg er stolt av yrket midt og av alle minne kvinelige kolegaer og blir glad når eg møtter en mannlig kolega IKKE nok MED at KVINNEYRKE ER DISKRIMINERENDE OG STIGMATISERENDE men dok gjer ikke så my dok heller for å gi oss større stilinger og kanskje mer løn ARVID
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2007 at 10:41 am
Jeg er sykepleier,tillitsvalgt og SV medlem.Du kommer med mange veldig gode punkter, saker NSF har kjempet for i en årrekke.
La det komme til handling, du sitter på pengesekken og er i en unik posisjon til å virkelig gjøre noe for å høyne standarden for våre eldre, spesielt de svakeste som har, eller trenger plass på sykehjem.Det gamle mennesker virkelig trenger er noen som har tid, ikke bare til å dekke de mest grunnleggende behovene, men som kan ta seg tid til å bli kjent med den gamle,som kan lytte og bare være tilstede. Jeg har mer en en gang fått dårlig samvittighet ovenfor mine kollegaer forde jeg har tatt meg TID til å snakke med en av mine pasienter. Det er jo det stikk motsatte av det vi lærer på skolen, og det er kanskje ikke så rart at mange skremmes fra omsorgs yrkene.Et annet punkt jeg vil nevne er dette med skift kontra turnus arbeid.Det er jo snakk om penger,men du har mulighet til det, om to år kan det være andre som sitter med makta(desverre)og da kan du fortsatt snakke pent om å likestille skift og turnus men da er det ikke din pengesekk lengre. SÅ oppfordringa er , la oss få samme vilkår som skift arbeiderne(som faktisk jobber 2,5 uke mindre enn oss i året)Får dere gjennomført dette vil det bli stemmer å sanke!! Og en ting til …
omsorgsmeldinga..for da det skal bli noe av visjonen om 10000 flere årsverk(2/3 av disse med høyskole utdanning)må dere ØREMERKE pengene til kommunene, jeg stoler ikke helt på at alle kommune politikere vil eldreomsorgen så veldig vel, selv om der er fagre løfter fra alle hold nå i disse valg tider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2007 at 2:36 pm
Har jobbet i helsevesenet i hele mitt liv,fra jeg var 14 år frem til studiestart i 1972 og frem til nå! Har hørt på lovnader i alle år, holdt nede lønnsmessig fordi vi var så heldige og få AFP, nå skal dere ta fra oss det også. Ikke får vi smusstillegg, jobber hver tredje helg, pluss seinvakter jul ,påske, pinse.Tilleggene mine er på hele 1647 kr pr mnd. Det gode lønnstillegget fra fjordårets lønnsoppgjør ble til kr 173. Har jobbet som operasjonssykepleier stort sett hele denne tiden, det er meget belastende. Jobbet 100% bestandig, nå ser jeg at flere og flere ikke orker å stå tiden ut på grunn av yrkesskeder og belastninger. Har du tenkt noe på at skal vi få tak i sykepleiere må lønna opp,ubekvemstilleget øke,likelønn må innføres og seniorpolitikk må til for å beholde flest mulig i jobb lengst mulig!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2007 at 3:11 pm
KRISTIN!!!
trekk bloggen din av respekt for oss bloggere… du gidder oss ikke likevel…………….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2007 at 5:08 pm
I valgkampen til forrige Stortingsvalg lovte du å gå av hvis ikke regjeringen klarte å opprette full barnehagedekning. Begge disse lovnadene endte i løftebrudd, i og med at vi fortsatt ikke har full barnehagedekning, og at du fortsatt sitter i finansministerstolen. Hvordan i all verden kan vi noen gang stole på deg igjen, når løftene dine kun er tomme, ubetydelige ord, brukt for å komme i en maktposisjon du nå har bevist at du og ditt parti ikke fortjener?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 29th 2007 at 6:35 pm
Ti punkter?
Bedre vilkår for sykepleiere og sykehjemsleger for å styrke rekruteringen.
Få sykepeiere til å stemme SV?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2007 at 9:15 pm
Jobbet 26 år som sykepleier i eldreomsorgen. Nå er det ikke sykehjem , men det er sykehus. Ansvar for 66 pasienter. Kreftpasienter, dårlige med aktiv behandling. Sondemat og mye mye mer. Det er verre og verre for hvert år. Tyngre og tyngre å være alene på vakt som fagperson.
Spisepause, toilettbesøk er fremmedord når du er på jobb. Du får bare høre at du får organisere deg bedre.
Ny utdannede tør ikke å jobbe her da ansvaret er alt for stort- Vi treenger ikke bare hoder ,men også noe mer i disse hodene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 2:23 am
Eldre og syke kan ikke få det bedre ved at staten såkalt styrker kommuneøkonomien med så så mange millioner, NÅR KOMMUNENE IKKE FÅR NOK PENGER.
Det mangler spesielt mange hender, plasser og penger i eldreomsorgen. Hvor er da logikken i at vi skal prøve oss med 6 timers arbeidsdag?
Sykehusene presser på kommunene til ta tilbake sine innbyggere når pasientene ikke lenger er økonomisk inntektsbringende for dem. Når ble det vedtatt at statlige institusjoner skal dytte ansvar over på kommunene for at sykehusene skal håve inn flere penger på en ny og lønnsom pasient? Hvor er det blitt av verdigheten for en som enten er blitt alvorlig syk, eller så gammel at en trenger hjelp.
Hvorfor er det viktigere med full barnehagedekning enn full sykehjemsdekning?
Når alle prognoser i over 20 år har vist at vi får en enorm eldrebølge og at 4 av 10 får alvorlig kreft i yngre alder (tidligere 3 av 10) Hvordan kan det da ha seg at alle skal ha rett til barnehage, men ikke en rett til å få verdig pleie når behovet melder seg?
Er det verdig å tilby en 90 år gammel dame eller 63 år gammel person med uhelbredelig kreft et gammelt og nedslitt bad uten vindu de siste levedagene sine? Dette fordi kommunen ikke har flere ledige plasser, og sykehuset ikke lenger ser dem som inntektsbringende for sitt foretak lenger?
Det er et merkelig samfunn vi har fått. Jeg har selv 2 barn og har aldri hatt noe tilbud om 5 dagers barnehage. Ikke ville jeg heller ha våget en gang å prioritert dette opp mot bedre omsorg, når sykdom eller alderdom synes viktigere å prioritere.
Hvordan kan det ha seg at pensjonsalderen har blitt senket flere ganger, når vi i over 20 år har vist at vi bare blir eldre og eldre?
Og så til sist – Hvorfor kan ikke politikere heller snakke om hva de ønsker og vil med sin politikk, uten å måtte hele tiden bruke tid på hva det og det partiet har tenkt og ikke tenkt å gjøre. Det er ganske irriterende å følge med på debatter i valgkampen når dere snakker i munnen på hverandre, avbryter hverandre, skifter tema og rakker ned på motstandspartiene. Det er rett å slett blitt så slitsomt å følge med på debattprogrammer, at jeg tror det blir færre og færre av oss som etter hvert orker å bruke tiden vår på dette etter hvert som vi blir eldre, og skjønner at løfter er en ting – Og at handling og iverksettelse er noe annet.
Hilsen Karin, 43 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 9:43 pm
TAGGING
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 10:06 pm
10 flotte punkter dette, men når skal dere gjennomføre dem? Min erfaring med dere er dessverre at dere gjør motsatt av det dere sier..
Dere skulle avskaffe fattigdomen, men den har aldri økt så fort som under denne regjeringen….
Aldri har Norge hatt så mange soldater i “krig” som under denne regjeringen….
For første gang siden den ble innført, er bostøtten blitt redusert….
SV har mistet all troverdighet i miljø- og klimadebatten….
Aldri har Norge “diltet” så mye i ræva på” USA…
Og hvor ble det av beskatningen av “rikingene”, skolematen, gasskraftrensingen, fattigdomsbekjempelsen og alle andre valgløftene?
At dere ikke kommer i mål med barnehageutbyggingen kan unnskyldes med mangel på kapasitet innen bygg og anleggs-bransjen. Men det er vanskelig å finne unnskyldninger for resten av løftebruddene……
Og det blir IKKE færre fattige av å redusere bostøtten, siden denne ordningen er til for å hjelpe mennesker med lav inntekt….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende