Flere og flere ser at en sterk satsing på kollektivtrafikk i kombinasjon med køfribillett (rushtidsavgift) er det eneste som kan få ned køene og klimautslippene i de store byene. En køfribillett innebærer kort fortalt at
det er dyrest å kjøre til byen når det er mest trafikk, og billigere andre deler av dagen.
Ordningen er innført med stor suksess i Stockholm. Biltrafikken og klimautslippene er redusert betraktelig.
Kollektivtrafikken er styrket tilsvarende
Likevel har både FrP og Høyre gått mot køfribillett i Norge fordi de mener avgiften er urettferdig. De har vist til at en slik avgift vil spesielt ramme barnefamilier som bruker bilen i rushtiden til både barnehage og jobb.
Men så viser det seg at igjen var det de som har mest fra før som var høyresidens egentlige bekymring.
– En rushtidsavgift rammer først og fremst rike menn og folk med god råd, sier forskningsleder Harald Minken ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).
FrPs og Høyres påstand om at en rushtidsavgift vil gå ut over fattige og barnefamilier viser seg altså å være direkte feil.
TØI kan fortelle at det kun er tre prosent av de som drar på arbeid med bil som skal innnom en barnehage først. De 97 andre skal ikke. Til og fra barnehagen bruker foreldre stort sett beina, sykkelen eller kollektivtilbudet.
Argumentet om at køfribillett rammer de som skal levere i barnehage er ikke lenger gyldig. Spørsmålet er om Høyre og FrP lar denne informasjonen fra virkeligheten gjør at de snur,
Jeg venter i spenning!
Da Stockholm innførte en rushtidsavgift på 20 kroner, gikk biltrafikken rundt sentrum ned hele 22 prosent. Trafikken i bykjernen gikk ned 13-14 prosent. Det upopulære prøveprosjektet fikk raskt høy oppslutning, og 53 prosent av Stockholms innbyggere stemte for rushtidsavgift i en folkeavstemning i fjor.
Ordningen er nå permanent.
Vennlig hilsen Kristin

13 kommentarer In " Køfribillett rammer ikke småbarnsfamilier "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 6th 2007 at 2:32 pm
Men er ikke litt av ideologien til SV at alle skal ha like muligheter? hva med de 3/100 du nevner som faktisk MÅ kjøre? vil ikke de bli urettferdig behandlet?
Noe helt annet som jeg tror du er enig i; har ikke Høyre og FRP egentlig rappa dette med at “det blir urettferdig for de med minst” av både SV og AP, for de har vel fortsatt den samme privatiserende-forskjellsbehandlende politikken de alltid har hatt, som riktignok gir valgfrihet, men kun for de som har mest?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 2:44 pm
Om den ikke rammer småbarnsfamilier, så rammer den iallfall meg.
Jeg bor forresten i Bergen. Det er veldig mange som jobber i byen som kommer ifra områder et ganske langt stykke unna. Noen studerer også. Jeg går i klasse med ei jente som står opp klokken 06.00 hver morgen for å rekke skolen klokken 09.00. Hun må det for å rekke buss. Det er for dyrt for henne å bo i byen.
Folk som jobber i byen og eksempelvis bor i Knarvik vil ikke ha mer enn et alternativ bortsett fra bilen. På den måten øker du, Kristin, til sentralisering. Folk blir presset til å skaffe seg bolig nærmere byen. Er det ikke bedre å vente med rushtidavgiften til det er et godt nok kollektivtilbud. Det vil i Bergen si at det går bybane til Knarvik, Sotra, Flesland, Os og Loddefjord. Gjør det først du, så kan vi heller lage til en rushtidsavgift. En avgift som da forhåpentligvis blir unødvendig fordi folk allerede sitter i bybanevognene og koser seg noe voldsomt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 2:48 pm
Hei, Sondre
Jeg er langt på vei enig med deg – hele ideen med køfribillett er at kollektivtrafikken skal være på plass først, slik man gjorde i Stockholm. Men vi trenger inntektene, fordi det er penger fra denne avgiften, sammen med støtte fra staten, som gjør at vi får råd til å bygge ut kollektivtrafiken og gjøre den til et naturlig førstevalg for mange flere enn i dag. Det betyr færre biler og mer miljø.
Kristin
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 2:49 pm
Jeg står skulder ved skulder med deg!
Du har rett.
Høyre og FrP lyer som de pleier.
Vi skal feie de blå ut av byen nå.
Røde og solidariske koster feier best!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 2:50 pm
Takk for besøk på min blogg!
Det var meget hyggelig og oppmuntrende.
Vennlig hilsen
MorHubro
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 4:00 pm
Det jeg lurer mest paa er hva du vil gjoere for eks militaer personell, som trenger hjelp av psykologer men som ikke faar dette. De som trenger ufoere trygd etter aa ha forlatt militaeret men som ikke faar det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 4:15 pm
Kommentar til Kristins svar til Sondre:
Kollektivtilbudet i Bergen er nede på et lavmål, og representerer ikke en reell transportmulighet for mange av oss som er bosatt i en radius på en mil eller mer utenfor Bergen sentrum. Problemet er ikke bare antall avganger, men også hvor lang tid bussene bruker på strekningen sammenlignet med bilen( selv inkludert køstanging).
Jeg kan ikke se at våre lokalpolitikere har vilje til å gjøre noe med dette; muligheten har vært der i flere tiår!
I prisippet er jeg enig i innføring av en rushtidsavgift , men jeg vil se et betydelig bedret kollektivtilbud først, og innførsel av nevnte avgift som trinn to i denne prosessen.
Vennlig hilsen kvinnelig kunst-og kulturarbeider med familie, gammel bil og lav inntekt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 9:20 am
Jeg legger meg her under MorHubro. Det kan være litt risikabelt for hun skal visst ha en stor sexapetitt, har jeg lest
Hyggelig at du var inne hos MorHubro med kommentar Kristin, sånt varmer og viser at du bryr deg.
Nå bryr jeg meg litt jeg også, var og kommenterte på ditt “Ukas frekkeste”.
Du var ikke lite frekk selv heller syns jeg. Men enige i skolepolitikk tror jeg det blir lenge til sosialister og høyrefolk blir. Men ingenting hadde vært bedre enn det…….. altså at dere endelig hadde innsett at vi må få fram de unge som vil og ikke at vi på død og liv skal være (behandles) så likt.
Men, men, Kristin, du er ei grepa dame som står på og så har du en herlig latter og glimt i øyet, og det liker breiflabben.
Så her har du et par gode flabbekinn til “lykke til” og kanskje litt trøst.
Uansett, Godt Valg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 1:21 pm
hei er dere noe bra parti for jeg har et prosjekt og jeg lurer på om jeg kan få litt fakta om deres parti
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 2:24 pm
Hei Kristin.
Det du sier til Sondre virker ikke helt logisk: at kollektivtilbudet skal være der før rushtidsavgift innføres – men samtidig trenger du penger for å bygge ut kollektivtilbudet. Hva mener du egentlig?
Mvh
Øystein
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 2:30 pm
Hei Kristin.
Selv har jeg kjørt barn daglig i barnehager i Asker/Bærum i 12 år. 3–5 km i motsatt retning av jobben. Så i kø på E18 innover mot Oslo til jobben. At jeg bare utgjør 3 % har jeg vanskelig for å tro. I tillegg dro min kone i bil nr 2, men tidligere i køen om morgenen for å rekke henting av barn på veien hjem. (Hun fanges ikke opp av TØI?). For at vi foreldrene skulle kunne ha tilnærmet normal arbeidstid ble vi presset til å anskaffe 2 biler for å få hverdagen til å gå opp. Kollektivtransport løste ikke de transportbehovene vi hadde i hverdagen. Vi forsøkte – og brukte 3 timer hver på transport daglig. Da klarte vi ikke å jobbe heltid med de åpningstidene som barnehager og SFO tilbyr.
Noe av forklaringen for vår del er at bussen hos oss går 1 gang pr. time, 10 minutters gange hjemmefra. Toget går 2 ganger pr. time med nærmeste stasjon i 30 minutters gangavstand. Min erfaring er at mange foreldre var i tilsvarende situasjon. Vi har helt normale lønninger i det statlige regulativet og har følt at utgiftene til transport har vært uforholdsmessig store. Når alternative kollektivtilbud (og barnehage i nærmiljøet) ikke er på plass vil en rushtidsavgift i en slik situasjon føles dypt urimelig.
Nå er begge barn på skolen. Jeg har de siste 2 årene kjøpt SL-månedskort og forsøkt å kombinere tog og bil med parkering nær stasjonen. Mao har jeg gjort det mange politikere sier er ønskelig. Her er noen erfaringer:
* man kan ikke være sikker på å få satt fra seg bilen på innfartsparkering som er gratis;
* andre steder tar man seg meget godt betalt for parkeringen;
* togene kommer 2 ganger pr. time på de fleste lokalstasjonene i Asker/Bærum. Det er samme frekvens som fra Vestbanen på 1970-tallet;
* toget går like sakte som på 70-tallet. Dobbeltsporet har ikke hatt noen effekt så langt på denne strekningen;
* vognene er de samme – riktig nok med nye setetrekk. Om sommeren kan temperaturen bli helsefarlig høy;
* togene er notorisk upålitelige i fht. avgangstider. Skal man være sikker på å nå et møte om morgenen – eller SFO på vei hjem – må man legge inn svært mye slakk for å være sikker på å komme frem.
SV har mange positive sider, men man kan få inntrykk av at mange i partiet er i overkant fascinert av alt som er skinnegående – men kanskje ikke like opptatt av om – og når – vognene går? Det er kanskje ikke så nøye med tiden til folk som tar tog. Det er nærmest en god ting i seg selv å kjøre tog. Brukerne må jo være glad for sjansen til å kunne kose seg kollektivt i en trang kupé (som skal bli enda trangere med denne avgiften). Jeg har ikke hørt noen SV-ere som har foreslått at passasjerer skal få refundert utgifter når toget uteblir. Tvert i mot, det dere forslår innebærer at når vi må ta bilen – fordi toget er forsinket/innstilt – da er det rimelig å betale rushtidsavgift.
Før man i det hele tatt reflekterer over rushtidsavgift må kollektivalternativene foreligge, kapasiteten økes vesentlig og punktligheten likeså. Det finnes ingen opptrappingsplan for kollektivtransport for neste 4-årsperiode som kan ta unna bilkøene rundt de store byene. Det vil ta svært lang tid å bygge opp et slikt tilbud – så hvorfor i all verden komme med et forslag om rushtidsavgift i valgkampen nå? Er det forskuddsbetaling du vil ha – så tror jeg ikke det blir noe velgermagnet.
Mvh
Polit
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2007 at 8:14 am
HEI!
Er 3barns mor som har fått barnehageplass til alle tre – men har ikke fått barnehageplass til noen av barna i egen bydel- trenger derfor å kjøre bil til og fra barnehage og jobb- kjører da gjennom bommen med 3 barn hver dag- trenger dette- ellers hadde barnehagekjøring og henting tatt 2-3 timer hver dag- er mange flere i denne situasjonen.
En ting til med det samme- vi er en familie på fem- og har kun en bil- en av oss voksne går til jobb/bruker koll.trafikk hver dag- den andre kjører med ungene i bilen- også her er det en underlig avgiftpraksis- de med biler som er litt større får stor bilavgift slik at fam.biler blir dyre – men store biler med grønne skilter er svært billig- og hvem kjører disse-de som har bil med grønne skilter har ofte flere biler og større biler- og svært få av disse bilene brukes i kun i nødvendig jobb sammenheng- en underlig form for miljøpraksis.
3 barnsmor
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2007 at 10:33 am
Nu er det krise hos rederne og mange lider unødigt. Mange har nu ikke raad til Champagne, har jeg hørt. Stakkels. Her må det krisemidler til. Jeg er ennu usikker på om 21 milliarder er nok. Jeg lar høre fra meg.
Erna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende