Det har vært en stor og flott gjeng med SVere som har stått på rundt om i landet i denne kommunevalgkampen, med stort engasjement. Takk til hver og én av dere, og til alle som har stemt SV.
Valgresultatet er ikke et resultat vi er fornøyde med. Mange steder i Norge er det dyktige SVere som har jobba med glød og varme for miljø og rettferdighet som nå ikke blir gjenvalgt.
Årsaken til valgresultatet tror jeg er at vi ikke klarte å få miljøsakene på dagsorden i stor nok grad i valgkampen. Vi mente – og mener – dette er den viktigste saken i vår tid.
Valgresultatet betyr ikke at ikke klimaspørsmålet fortsatt er viktig. Vi i SV kommer til å fortsette og kjempe for reduserte klimautslipp og for å sette klimaspørsmålet på dagsorden.
Mange kommentatorer diskuterer nå om SVs tid som regjeringsparti er over. Det er den ikke! Vi har fått en passiv advarsel fra velgerne, som jeg tar som en beskjed om at partiet må stå på enda mer for det vi tror på.
Det skal vi gjøre.
Vennlig hilsen Kristin

29 kommentarer In " Takk for innsatsen! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 11th 2007 at 11:48 am
Helt riktig Kristin, vi gir oss ikke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 11:49 am
Ja, dere gjorde det dårlig Kristin, men det beviser bare at dine velgere er oppegående og har hold seg hjemme. For Dine velgere har innsett at alle lovnadene og visjonene du kommer med aldri blir gjennomført.
Det er de andre parti sine velgere som enda ikke har våknet og innsett at det blir ikke noe av det de lover.
Så trøst deg med det.. Du har de smarteste, glupeste og mest fornuftige velgerne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 11:49 am
“Klima-spørsmålet er viktig”???
Kristin,- du kan ha ambisjoner om å gjøre noe med “miljøet” (og der støtter jeg dere), men det ville vært en stor fordel om SV og andre snarest innså at “klima” er noe som styres av “naturlover”! Og så mye uforstand det er blant politikere, så sier jeg HELDIGVIS er de utenfor politikeres kontroll.
Heldigvis kan ikke naturlover hverken vedtas eller forbys,- bare etterleves!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 12:21 pm
Stå på Kristin! Stå på SV! Vi er mange som fortsatt har tro på det partiet står for!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 1:03 pm
Sv har ikke klart å overbevise velgerne om effektive løsninger (hvis de finnes). Men derimot at problemet løser seg selv hvis det innføres nye høye avgifter som kun bidrar til lavere levestandar for barnefamilier og andre med middels og lavere inntakt, og som i tillegg ikke har råd med eller ønsker å bo på Gønløkka i Oslo med meget gode kollektivtilbud. Sv er virkelighetsfjerne. Kjør mere tog sier SV politikerne. Men da må togene gå mer en 2 ganger i timen for folk i utkanten, og det må være garantert plass til å parkere bilen ved stationen. Hvem ønsker gå 30 minutter til stationen i snø/regnstorm på vinteren 2 ganger daglig ?????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 1:15 pm
Ja, ja … ikke satt agenda? Pussig det der når Venstre går frem på miljø og Høyre/FrP på skole …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 2:15 pm
Hei Kristin
Hva med alt for høye renter i siste 2 år?
Du uttalte deg en gang om å fjerne karakterene på skolen. Hvem som vil stemme på et parti som har en leder med disse meninger? Ikke jeg!!
I tillegg snakk litt roligere, du ser ofte nervøs ut. Ta ERNA S. som eksempel. Alltid rolig og behagelig. Det liker vi.
hilsen
Monica
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 2:26 pm
Hei Kristin
Det er bare så utrolig godt å se SVs markante tilbakegang i valget. Det virkelig gleder et borgerlig hjerte. Dere kan spekulere hvorfor det gikk som det gikk. En ting som er sikkert er at dere står for en tvers gjennom håpløs økonomisk politikk, selv om det heldigvis ikke er helt slik dere styrer i regjering. Det morsomme idag er at dere skylder på at miljø ikke var viktig, mens både Venstre og Sp går frem som en følge av sitt miljøengasjement. Mao, dere har den dårligste miljøpolitikken. Helt konge!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 3:03 pm
Grattis med et flott valg og et flott resultat…
Nå er dere der hvor dere hører hjemme…
Spennede å følge dere om 2 år og om dere klarer å karre dere over sperregrensa.
Alle kamelene dere har måttet svelge ble nok for mye for velgerne. Storebror AP har nok forsynt seg grovt av velgerskaren deres…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 3:11 pm
Begynn å før en mer fornuftig næringslivpolitikk, samt innse at en ukontrollert og rusten innvandringspolitikk ikke er bra for Norge, så skal jeg vurdere dere neste gang!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 3:38 pm
Kanskje det er flere velgere der ute som selv om de er sosialister er litt mer realister.
For å bruke eller benytte penger, må man ha gjort seg fortjent til dem. Som finansminister vet du helt sikkert det.
Jeg syns litt synd på deg nå, selv om jeg overhodet ikke sympatiserer med SV.
Jeg la igjen et par “Flabbekinn” som trøst til deg i et tidligere innlegg. Benytt dem, jeg har hørt at de er ganske gode.
Takk skal du ha fordi du har kommentert på bloggen din i denne travle tiden.
Pent bilde
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 3:40 pm
Kanskje en “liten” idé å fokusere på andre saker enn miljø. og slutt for all del å rakk ned på FRP. Dette er vel en av de få gangene ordspillet; “Det finnes kun en vei, og den går oppover” gjelder.
Lykke til videre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 4:08 pm
Her tar du feil! Deres tid ER forbi. Heldigvis for det norske folk, da dere, og ikke FrP (som jeg ikke kunne tenke meg å stemme på) som er en trussel mot det norske folk.
Synk fort!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 4:30 pm
jo din tid er forbi, som alt annet, man kan ikke tvinge på seg fremtiden.
når du sier du ikke vil ha person debatt så går kverna for fult.
det er alt for mange i partiet som ikke kjenner ordet loialitet.
de som ikke begriber hva dette betyr må gå.
alternativ 2 er å gå ut av det rød grønne sammarbeid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 4:31 pm
Jeg synes at det er synd at Sv kom ut med et så svakt valgresultat. Jeg har selv stemt Sv, men jeg er tror ikke hovedproblemet har vært at partiet ikke har fått satt miljøsakene på dagsorden. Det er derimot at det har vært vanskelig å få tak i hva SV egentlig står for. Jeg mener at SV har satt seg selv i skyggen av AP og dermed ble et anonymt parti i valgkampen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 5:17 pm
SV er nå blitt så få at Telenor tilbyr fri familie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 5:55 pm
Kjære Kristin
Jeg tror ikke det svake resultatet skyldes miljøspørsmål alene.
Rundt omkring i landet finnes det mange fattige folk. Mennesker som ikke har råd til å spise mat hver dag, ikke har råd til tannlege, som går i fillete gamle klær fordi de ikke har penger.
Disse menneskene stemte på deg Kristin, ved Stortingsvalget. Og de føler seg sviktet. Ingenting er endret.
Varm mat hver dag er fortsatt KUN for de rike.
Tannlege er det fortsatt bare de rike som har råd til.
Ferier er fortsatt KUN for de rike.
SV – Partiet for de svakeste i samfunnet har sviktet oss alle
Hvordan føles det Kristin?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 6:40 pm
For å gjøre det klart med en gang, jeg er ikke SV velger og hører normalt hjemme i den andre fløyen. Likevel synes jeg det er synd med det svake SV resultet. For alle som velger å bruke litt tid på å sette seg inn i det, og som har omløp til å forstå at det at noe er vanskelig og vondt betyr ikke at det ikke kan være sant, så er det innlysende at klimaspørsmålet ikke er det vesentligste spørsmålet i vår tid, men det eneste som betyr noe. Skole, helsevesen, veier, osv betyr ingenting om sivilasjonen som vi kjenner til det går under. Og det er dyp enighet over hele linjen hos de som velger å sette seg inn i saken og ikke propagandaen, ja bortsett fra hos Frp, George Bush og strutsen, at det er det som er i ferd med å skje hvis vi forsetter på denne motorveien. Dessverre er det mye lettere og behagligere å godta Frp klisjeer og rapporter sensurert av oljeindustrien enn å sette seg inn i mekansimer som salt og ferskvannsbalansen i havstrømmer eller potensialet for massiv frigjøring av hydrat ved en mindre oppvarming av havet. (Jfr. retningslinjene i USAs administrasjonen hvor alle statlig finansierte rapporter om temaet blir sensurert av administrasjonens miljøpolitiske ”ombudsman”. Og hvilket grunnlag har denne person for å overkjøre noen av de beste/alle vitenskapelig miljøer i verden? Jo, han er advokat og tidligere lobbyist for oljeindustrien.) Frigjøring av hydrat kan f.eks. bety at en mindre temperatur økning av atmosfæren og havet (allerede et registrert faktum) som følge av økte klima gasser (ja det er snakk om prosenter men det er ikke prosentene som teller men balansen i systemet) kan lede til en dramatisk økning i utslipp av lagret klima gasser (hydrat/metan) fra havbunnen, som fører til økning i temperaturen som igjen fører til økning i frigjøring av hydrat og vann damp, osv, osv. Våre barnebarn, hvis de overlever, kommer til å forbanne sine forfedre. Frp og mange med dem stikker hodet i sanden eller roper ”naturlig svingninger” istedenfor å lese de faktiske tallen i direkte målinger av CO2 innhold og temperatur svingninger for de siste 800 000 årene. Vi er så heldig at denne historien er lagret i polar isen (før den fosvinner)
Om dette er så viktig hvorfor har SV gjort et så dårlig valg? ”Se hva jeg gjør og ikke hva jeg sier”. Det er ikke det at folk ikke har hørt budskapet. Vi høre dere sier at alle andre problemer er uvesentlig i forhold til å forsøke å løse dette før verden føres ut i et helvete. Mannen og kvinnen i gata hører hva dere sier. Men hva ser man, eller skal vi si hva oppfatter man. SV kan i dag kun oppfattes på en av to måter. 1) Sentralt har man kastrerte og impotente politikkere som ikke får til noen ting. eller 2) Miljøsaken var likevel ikke så viktig så man har vært villig til å prostituere seg for å få leke med de store gutta.
Jeg vil anta å det er en større andel av de som normalt stemmer SVs som skjønner alvoret enn velgerne til andre partier. I opposisjon var SV en viktig bjelleringer. Hva har skjedd etter at SV gikk inn i regjering. Du, Kristin sier at dette ikke er personavhengig men der tar du feil. Det kan godt hende at miljøvernministeren gjør godt arbeid innad i regjeringen. Men når hun oppfattes som totalt ubrukelig og overkjørt av et AP som er villig til å kjøpe makt med våre etterkommeres blod, da er hun og SVs posisjonen i regjeringen et alvorlig problem for SV og for miljøpolitikken. For å kunne få lov til å fortsette med arbeidet må man se ut til å lykkes. Der er dere ikke i nærheten. På grunn av dette, mao at dere ikke lenger oppfattes som et nyttig redskap for en nødvendig endring før det er for sent, mister dere vippe- og kjernevelgere.
Som sagt så er jeg ikke SV velger men jeg håper for mine fremtidige barnebarns skyld at SV lykkes mye bedre i de to årene som kommer (men utfra dine utaleleser og manglende evne til refleksjon i dag frykter jeg at det ikke vil skje). Hvis ikke er verden kanskje bedre tjent av en mindre SV utenfor maktens korridor (der dere likevel ikke oppfattes å få til noe) og uten knebling.
Ellers, kanskje man skulle prøve å finne andre utrykk enn miljøpolitikken og miljøsaken. Politikk er, ja, politikk og noe oppkonsturert i manges bevisthet. En sak kan også være noe som er skapt av gode lobbyister. Dere trenger noe som graver dypt inn i folks innerste følelser og vekker dem.
Lykke til
En som håper men frykter for for de som ikke er født.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 7:38 pm
Bare en politiker kan kalle dette katastrofevalget for en “passiv advarsel fra velgerne”. Svaret får SV om to år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 7:48 pm
Flott at du stoppet Ballo og hans meningsfeller i starten. Takvam sa det veldig treffende på nyhetene i dag. Dette er protest fra den fløyen som ikke fikk de posisjonene de ønsket for to år siden. Det blir for dumt å kreve ministrenes avgang etter et lokalvalg. Dessuten har Bjørnøy gjort en rimelig god jobb. Selv om jeg ikke stemmer SV VIL JEG SI STÅ PÅ! Og bli kvitt sånne surpomper som Ballo.
Hilsen en ikke-SVèr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 8:20 pm
Svar meg på dette Halvorsen:
Hvorfor skal Eivind Reiten, Jan Reinås og mange fler tåle en hard og utsøkende persondebatt, men du mener at det blir helt feil når folket skal kritisere Bjørnøy?
Er ikke dere politikere satt inn av folket? Er det ikke vår stemme og mening som betyr alt?
Mvh Tore Strand
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 9:50 pm
Hei!
Som tidligere medlem og fortsatt trofast velger har jeg blitt veldig, veldig skuffet over SV i skolepolitikken. Bortsett fra stopping av privatisering har jeg ikke merket mye av SV`s skolepolitikk. SV bør gjøre/endre følgende:
- få tilbake Klassen med max.antall elever som Clemet innførte. Vi trenger en strammere organisering av skolen.
- SV`s karakterfrie skole virker ganske luftig. Alt elevene bør lære er ikke bestandig kjempeartig.
- Elever i v.g.sk. bør få velge skole, de er nesten voksne.
- Vi har teoretisert skolen slik at svake elever faller utafor. La oss få midler til å kunne tilby teorisvake elever et meir praktisk opplegg de to siste årene i ungdomsskolen med.
- Lag et meir praktisk opplegg i v.g.sk for de samme eleven der de f.eks. kan ta sertifikat for bil, truck o.l.
- Vi er mange frustrerte SV-lærere som savner en god skolepolitikk.
Kanskje er det på tide å få alle disse lærerne i tale, medlemmer og ikke medlemmer? Kanskje vil noen av oss melde oss inn igjen?
Vennlig og kameratslig hilsen
Nils Lindseth
lærer med 36 års fartstid
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 10:02 pm
Jeg merker meg at du sensurerer bort uønskede kommentarer.
Ja ja, det sier jo litt om SV det også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 10:51 pm
Hei, hei.
Det er mange grunner til at SV gjorde et svakt valg. Bla annet:
* at noen skiftet tilbake til AP
* at noen lot være å stemme
* at det er forskjell på å være et pågående opposisjonsparti og ansvarlig regjeringsparti
* at dere for svakt markerte saker som miljø og skole
* at dere har gjort for lite med fattigdomsproblemene
Dere dømmes på politikken dere fører sammen med de andre av de som velger å se det slik, og det er mange. Så brett opp armene og før mer utjamningspolitikk, så kommer velgerne tilbake ved neste korsvei. Lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2007 at 11:14 pm
Klimaet er ikke tapt. Men hvor hardt kan SV kjempe for klimaspørsmålet i den regjering de nå sitter i?
Er det sånn at SV må kutte ned på sin propaganda og la SU stå for kampen alene?
Og hva vil SV gjøre for vår sårbare kyst fra Nord til sør?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 12th 2007 at 7:53 am
SV i regjering har gjort mye bra, men jeg tror ikke folk flest er klar over hvor mye. Jeg skulle ønske det kom bedre frem i media hva dere har fått til. Nå er det mest skriverier om hva dere ikke fikk til, og da rømmer velgerne.
Jeg setter bl.a. stor pris på at dere holdt det dere lovet, og stoppet raseringen av Arbeidsmiljøloven. Få er klar over hvordan arbeidslivet ville vært i dag om det hadde blitt blått ved forrige Stortingsvalg, for den nye utvannede loven var jo godkjent og ville blitt en realitet om det ikke hadde blitt regjeringsskifte. Da hadde vi mistet mange rettigheter vi tar som en selvfølge i dag.
Klima er utrolig viktig, men jeg tror folk flest er mer opptatt av de nære ting i hverdagen. Kanskje mer fokus på disse tingene også, og ikke bare gå i bresjen for klimaet?
Kan noen snart fortelle de som stemmer på de som lover lavere skatter, at lavere skatt og privatisering har en pris? Privatisering gir større grad av egenandeler og mer amerikanske tilstander. Kun de pengesterke vil få tjenester alle har rett på i dag, f.eks. i helsevesenet. Mange forstår ikke dette og så fort de hører “lavere skatt” er de supertilhengere umiddelbart. Folk leser om SV og tror dere bare vil karre til dere skattepenger uten mål og mening. De lurer forstår at det ikke er slik det henger sammen, men det er viktig å få det ut til folket.
Jeg savner å få sammenhenger i lyset. Folk må ha ting med teskje, for det er ikke alle som gidder/kan tenke selv. Politikk kan være vrient å forstå, så det er viktig at politikerne gir gode begrunnelser for HVORFOR man velger å gjøre, eller har tro på, sånn og slik.
Stå på, Kristin!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 12th 2007 at 10:18 am
Her kommer en teskje, Heidi. For jeg er en del av “folket” som ikke stemmer SV, og som aldri kommer til å gjøre hverken det, eller kaster bort min stemme på AP.
Jeg er en av de som ikke “gidder/kan” tenke selv, og som synes politikken til SV er vanskelig å forstå. Jeg er en såkalt dum velger som heller stemmer gul/grønt istedenfor å ønske det beste for mine landsmenn.
Jeg er en av de som ønsker Norge nedenom og hjem, som ikke ønsker at Norge skal bli ett godt land å leve i. En av de som er supertilhenger av de gul/blå grønne fordi man ønsker å kaste bort alle verdier og skape ett klasseskille samfunn med rike og fattige.
Jeg er en av dem som elsker lange køer i helsevesenet, som ønsker en rasering av arbeidsmiljøet og kårfolkets rettigheter. Jeg er en av de som gråter når en kommune går bra.
Derfor stemmer jeg gul/grønt, derfor stemmer jeg ikke SV.
.
.
.
Håper dere forstår litt ironi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 12th 2007 at 11:00 am
Åååå, en ting til. Synest denne kommentaren fra en KrFu’er var så treffende.
…”SV sier de tapte valget fordi de ikke fikk satt miljø på dagsorden.
Feil. SV tapte valget fordi de ikke har levert på miljø i regjering. Det er en ganske så stor forskjell.”…
Så enkelt kan det sies, og jeg tror det så gjerne. Men jeg tror også SV tapte kommunevalget fordi SV i regjering ikke har kunnet vise til en fornuftig politikk på mange andre områder også…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 12th 2007 at 8:58 pm
Det er venstresiden i Ap som profiterer på SVs innsats i regjering. nissuelue skal blogge mer om SV-innsatsen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende